Om oss
Suzukimetoden
Professor Shinichi Suzuki föddes 1898 och började spela violin som 17-åring. Han intresserade sig för små barn och deras utvecklingsmöjligheter och hans metod finns idag över hela världen.
Suzuki kallade sin metod för modersmålsmetoden och den bygger på samma principer som när ett litet barn lär sig sitt modersmål, dvs konstant lyssnande och repetition, kärleksfull korrigering och beröm.
Förälderns roll består i att hela tiden vara närvarande när barnet har sina lektioner, övar etc. På så sätt kan man hela tiden hjälpa till med att stötta, berömma och ibland korrigera.
Samarbetet mellan barn, förälder och lärare är mycket nära och är de tre hörnstenarna Suzukimetoden bygger på. Det finns ett antal böcker att läsa om Suzukimetoden om du vill veta mera. Se också sidor (på engelska) från International Suzuki Association & The Suzuki Method.
“My prayer is that all children on this globe may become fine human beings, happy people of superior ability, and I am devoting all my energies to making this come about, for I am convinced that all children are born with this potential”.
Vem kan lära sig spela?
Alla barn. Ju tidigare desto bättre.
Barnen börjar med rytmik när de är 3-4 år gamla. Här får de lära sig grunderna i Suzukimetoden. De lär sig lyssna och härma, sjunga sånger, klappa takter mm. Detta används senare i instrumentalundervisningen där de får lära sig spela vissa av dessa stycken.
Från 4-6 år erbjuder vi undervisning i violin, cello, viola, piano, tvärflöjt och gitarr.
All instrumentalundervisning sker individuellt och i grupp. Efterhand barnen avancerar utökas speltiden. Vi har även tre orkestrar som barnen kan spela i beroende på ålder och hur långt man kommit.
Våra lärare
Våra lärare är i grunden musikhögskoleutbildade och med påbyggnadsutbildning i suzukimetodik. Föreningen är med i Svenska Suzukiförbundet, The European Suzuki Association och Riksförbundet Unga Musikanter (RUM). Under Bli medlem finner ni mer information om våra antagningsrutiner, vår undervisning med mera.
Jonas Palm, Sanna Lundberg, Emanuel Kling, Emilia Drougge, Maja Radic, Marika Wirung, Katarina Palm, Jessica Greenberg.

Sven Sjögren - föreningens grundare
Sven Sjögren är en riktig eldsjäl som brinner för Suzukimetodiken och är nog känd av de flesta som har och håller på med Suzukipedagogik i Sverige. Han startade denna (Sveriges första) Suzukiförening 1971. Han håller kurser runtom i Sverige och undervisar årligen vid olika Suzuki Institutes i USA (återkommande: Salt Lake City, San Francisco, Berkley o. Las Vegas + andra…). Sven var dessutom Förbundsordförande i Svenska Suzukiförbundet sedan dess start 1983-2018. Han blev 1985 utnämnd av Dr Suzuki själv till Teacher trainer och har sedan dess utbildat många Suzukipedagoger. Han har tillsammans med Dr Suzuki översatt Suzuki´s bok ”Nurtured by Love” till svenska (Kunskap med Kärlek).
Instrument: violin.

Sanna Lundberg
Sanna Lundberg är violinist från Skellefteå. Hon går just nu sin Suzuki nivå 1-utbildning. Hon undervisar i fiol och leder vår yngsta orkester Ensemble Lilla Noten. Instrument: violin.

Jonas Palm
Jonas Palm avslutade 2008 sin cellolärarutbildning vid Musikhögskolan Ingesund för Lars-Inge Bjärlestam. Dessförinnan studerade han vid Musikhögskolan i Göteborg för Johan Stern och Harro Ruijsenaars. Jonas har en bred musikalisk bakgrund och spelar förutom cello även gitarr. Han har erfarenhet från flera olika genrer och sammanhang såsom kammarmusik, folkmusik, rockband, trubadur och flera olika körer. Sedan 2008 arbetar han som lärare i cello och gitarr på Kulturskolan Hisingen där han bland annat varit drivande i uppbyggandet av orkesterverksamheten El Sistema. Han är även aktiv som musiker i olika konstellationer. Jonas innehar suzukilärarexamen nivå 2 på gitarr och nivå 3 på cello.
Instrument: cello och gitarr

Emanuel Kling
Emanuel Kling bor i Mölndal och arbetar som frilansande altviolinist och dirigent. Han började själv som Suzukielev i Vallda Suzukigrupp för Lars Benstorp och Sigge Strand och har sedan studerat viola och dirigering på musikhögskolor i Göteborg, Leipzig och London. Bl.a. har han spelat med Göteborgs Symfoniker, Norrköpings Symfoniorkester, Nordiska kammarorkestern Sundsvall (som stämledare) och Musica Vitae och sitter numera stämledare i Lundbysymfonikerna. Emanuel är medlem i en av Sveriges få professionella flöjtkvartetter, a Piacere-kvartetten, och är även ofta anlitad för spel i kyrkor och vid andra konsertsammanhang. Utöver att vara lärare inom Göteborgs Suzukiförening, är han även violalärare i kulturskolan i Göteborgs Stad, Centrum, och har också privata elever.
Utöver att spela och undervisa så dirigerar även Emanuel. Han har bearbetat och dirigerat operaföreställningen Konsuln av G C Menotti under Opera på Nääs, varit stråkinstruktör för Göteborgs Ungdomssymfoniker och VÄGUS. Emanuel har även dirigerat Borås Symfoniorkester, Varbergs Sinfonietta och Mikaelssymfonikerna, som numera heter Lundbysymfonikerna, och där Emanuel numera är 2:e dirigent och stråkinstruktör. Han är grundare och ledare för stråkorkestern Camerata Gothia, där även föreningens mest avancerade elever spelar med, och även grundare och dirigent för den stora symfoniorkestern och kören Gothia Concentus, som är Sveriges troligen största icke professionella symfoniorkester med runt 90 musiker och korister. Denna ger konserter med en blandning av film-, dataspels- och klassiskmusik.
Emanuel innehar Suzukipedagognivå 5 på fiol, högsta nivån.
Instrument: violin.

Jessica Greenberg
Hej kära läsare! Mitt namn är Jessica och jag har jobbat som lärare i violin i Göteborgs Suzukiförening sedan hösten 2015 och har ansvar för många av föreningens konserter, lägerverksamhet och föräldrakurser. Jag har alltid haft ett stort intresse för pedagogik och fascinerats av hur hjärnan fungerar och hur vi människor lär oss. När jag var liten lärde jag mig spela enligt Suzukimetoden™, men det var först när jag gick på musikhögskolan som jag fick upp ögen för den ur ett lärarperspektiv. Vi hade i uppgift att läsa Kunskap med kärlek (skriven av Shinichi Suzuki) och redan vid första läsningen var det flera saker som berörde mig starkt, bland annat att omsätta tankar i handling och på så sätt kunna hjälpa andra människor. Jag bestämde mig för att ta kontakt med en av mina gamla lärare, Sven Sjögren, och fick ett långt brev tillbaka.
En nivå 1-kurs skulle börja redan efter sommaren, den första kursen som gått på över 10 år. Jag ville gärna lära mig mer och anmälde mig direkt. Nu har jag läst Suzukipedagogik i 3 år både i Sverige och i Danmark och är legitimerad Suzukilärare sedan våren 2016. Det bästa med Suzukipedagogik är att hela tiden få utvecklas och fördjupas både som lärare och människa. Jag älskar verkligen mitt jobb, mötet med alla elever och hoppas få göra detta i många år framöver!
Med vänlig hälsning, Jessica Greenberg

Maja Radic
Kära läsare, ni som är intresserade av den här utmärkta metoden. Jag har förstått att jag har uppforstrats, musicerat och älskat musiken precis som Suzuki lär oss att förstå hans livssätt eller livsfilosofi. I min familj har i nedstigande led flera varit musiker. Det som är känt som längst minne i familjehistorien är farfars mor, som studerade piano i Wien vid sekelskiftet 1900.
För mig har det varit ganska naturligt att som liten börja sjunga, härma och börja gå på rytmiklektioner. Parallellt var det ju obligatoriskt att börja dansa klassisk balett och börja spela instrument. Konsertbesök och hemmamusicerande var min omgivning. Och det är ju det, som jag älskar mest. Det var roligt att upptäcka att det verkligen kan ses som yrkesval, trots frågor - vad gör du annars ...? Då har jag varit omedveten om Suzukis existens.
Med min flytt till Sverige vid 30 års ålder har jag tagit mina barn på en konsert, annonserad i GP och då på riktigt sätt det som fascinerade mig. Suzukis konsertavslutning.
Det var ingen återvändo efter det. Nu har jag undervisat i 21 år. Både tvärflöjt och numera mest piano. Jag har haft ovärderlig inspiration i Sven Sjögren, kollegan vars violingrupper jag började ackompanjera just för att vara nära källan, metodens ursprung. Fullt möjligt att bli inspirerad av personer, som spelar olika instrument. Tack alla violinkollegor! Det är Suzukis tankesätt som skiljer sig från annat. Ovärderligt är också att se andra kollegor i Sverige och pianokollegor vid ypperliga tillfällen då Suzukikonferenser äger rum i olika länder. Det är den bästa batteriladdaren. Likaså riktigt fingerspets vid olika lärarnivåer vi gärna vill gå igenom. Numera har jag nivå 1 på tvärflöjt och nivå 2 på piano.
Tacksam för alla familjer som jag mött genom åren, det är så roligt och utvecklande för båda. Suzuki är mångfacetterad, lager på lager av oändliga upptäckter.
Instrument: tvärflöjt och piano.

Marika Wirung
Marika Wirung började spela fiol som suzukielev till Sven Sjögren. Hon är utbildad vid Malmö Musikhögskola, musikerlinjen på altfiol, samt i USA Rochester NY, Eastman school of Music, (Master of Music in Performance and literature). 2003 tog hon sin suzukilärarutbildning på fiol i USA. Innan hon utbildade sig till Suzukilärare arbetade hon som frilansande altviolinist. Har bl.a. arbetat på GöteborgsOperan, i Göteborg Symfoniorkester, Musica Vitae, Kungliga Filharmoniska orkestern samt Sveriges Radios Symfoniorkester. Sedan 2004 har Marika arbetat i Göteborgs Suzukiförening som fiollärare, ensemble och rytmiklärare, samt arbetar även som lärarkoordinator. Undervisar även i kulturskolan på altfiol (Suzukilinné) och som fiol- och ensemble lärare på LM Engströms gymnasium.
Instrument: violin.

Masoud Bahari
Masoud Bahari började spela fiol i Iran hos Bahman Mehabadi (violionist i Teherans symfoniorkester). I Sverige fortsatte han sina studier på Sundgårdens folkhögskola i Helsingborg, därefter hos Rolf Alterius på musikhögskolan i Malmö. Masoud har studerat musikvetenskap, påbyggnad komposition, dirigering på Musikhögskolan i Göteborg samt ytterligare två år i Sthlm på SMI. Sedan 2002 är Masoud anställd som violin/altfiol pedagog i Kulturskolan Västra Göteborg. 2018 utbildade han sig till suzukilärare. Hans stora intresse för pedagogik och fiolspel har lett till deltagande i många internationella mästarklasser som passiv deltagare. Där har han fått ta del av många intressanta metoder och idéer av mycket framstående fiolprofessorer.
Vid sidan av sitt pedagogiska yrke är Masoud en aktiv orkester/kammarmusiker.
Instrument: violin

Katarina Palm
Katarina Palm är uppvuxen i Stockholm. Hon har studerat på Ljungskile folkhögskola och vid musikhögskolorna i Piteå och Göteborg innan hon tog examen ifrån musikhögskolan Ingesund 2007. Idag arbetar hon som cellopedagog på Kulturskolan Nordost, samt frilansar med flera olika ensembler bl.a. stråkkvartetten Qvartiett. Katarina innehar Suzukinivå 3.
Instrument: cello

Melinda Molnar
Melinda Molnar. Instrument: piano.

Henrik Kilhamn
Ackompanjatör

Emilia Drougge
Emilia Drougge. Instrument: fiol.
Föreningen
Göteborgs Suzukiförening är en idéell förening med föräldrar och lärare i styrelsen. Göteborgs Suzukiförenings stadgar.
Matti Salonen Wirehag, Jonas Palm, Joraine Rössler, Maja Radic, Jesper Bodin, Emanuel Kling.
STYRELSE
- Ordförande: Joraine Rössler
- Vice ordförande: Jonas Palm
- Sekreterare: Jesper Bodin
- Kassör: Mingzu Julia Yan
- Ledamot förälder: Matti Salonen Wirehag
- Ledamot lärare: Maja Radic
- Ledamot lärare: Emanuel Kling
- Suppleant förälder: Håkan Molin
- Suppleant förälder: Linda Kræmer
- Suppleant lärare: Marika Wirung
- Suppleant lärare: Masoud Bahari
VALBEREDNING
- Hanna Aksoy
- Bethel Tamirat
REVISOR
- Egita Plinga-Gustavsson
REVISORSSUPPLEANT
- Thomas Tovinger
- Tryckansvarig: Elisabeth Aslani
- Hemsideansvarig: Ana Paoli
- Fikaansvarig: Hanna Aksoy
- Fotoansvarig: Kaiye Chang, Martin Bergek
- Streamingansvarig: Vakant
© 2025 Göteborgs Suzukiförening · www.suzukigbg.se · info[at]suzukigbg.se